Airco onderhoud

Autoairconditioners zijn het hele jaar door een weldaad voor bestuurder en passagier. Deze wetenschap en de interessante aanbiedingen van autofabrikanten hebben het aantal auto's uitgerust met een aircosysteem de afgelopen jaren spectaculair doen stijgen. Inmiddels besluit ook 60% van de kopers van een bedrijfsvoertuig voor een aircosysteem aan boord. Prima, want airco is niet alleen comfortabel maar biedt ook een wezenlijke bijdrage aan het verminderen van ongevalrisico's.

Airco taboe: Onopgemerkt koudemiddel verlies
Zolang de airco werkt, gaat alles goed. Zo denkt de trotse bezitter, die ervan uitgaat, dat het systeem onderhoudsvrij is. Tenslotte wordt in de onderhoudsvoorschriften van de fabrikant nauwelijks gerept over aircocontrole. Een aanzienlijke tekortkoming, want aircosystemen kunnen op basis van hun constructie geen hermetisch gesloten systemen zijn. Een onopgemerkt, maar uiteindelijk behoorlijk koudemiddelverlies is het gevolg. 

Studieresultaat: Jaarlijks tot 8,2% minder koudemiddel
Een autoairco verliest per jaar gemiddeld zo'n 86 gram koudemiddel - toch nog altijd 8,2% van de totale vulhoeveelheid. Deze cijfers komen van de "Eco-recherche" van het "Frankfurter Büro für Umweltforschung und Beratung GmbH", die deze onderzoeken in opdracht van het Ministerie van Milieu uitvoerde. 

Airco Catastrofe: De (dure) gevolgen van slecht onderhoud
Om koudemiddelverlies en daarmee gevolgschade te minimaliseren, bestaat een heel eenvoudige oplossing: regelmatig onderhoud in een professionele werkplaats. Want wie nu een beetje investeert, bespaart later veel kosten. Wanneer de vullingsgraad van het koudemiddel daalt onder een bepaald niveau dan kan er een aanzienlijke schade ontstaan. Het "hart", de compressor, wordt onvoldoende gesmeerd. Deze loopt warm en gaat kapot. Kostenplaatje: vijfhonderd Euro of meer. In vergelijking daarmee zijn de kosten voor een jaarlijks aanbevolen basiscontrole van de airco minimaal!  
  
Graag onderhoud - ook voor het milieu!
Ook het moderne koudemiddel R134a belast het milieu. Daarom is elke gram koudemiddel die in de atmosfeer verdwijnt, een gram teveel. Het "Büro für Umweltforschung und Beratung GmbH" heeft uitgerekend dat per jaar tot wel 1.140 ton koudemiddel uit autoairco's in het milieu terechtkomt (Duitsland). Een cijfer dat snel oploopt met het stijgende aantal voertuigen met airco. Dat kan en mag niet gebeuren: regelmatige onderhoudsbeurten kunnen deze ontwikkeling tot staan brengen!  

Airco onderhoud: Niet wachten maar doen
Elk voertuig met airco moet minstens één keer per jaar voor een controle naar de gespecialiseerde aircowerkplaats. Al is het alleen maar om het meest aan slijtage onderhevige onderdeel - de filterdroger - te controleren. Deze onttrekt aan het circulerende koudemiddel vocht en materiaalresidu. Zijn levensduur is, zoals van een motoroliefilter, beperkt. De beste tijd voor een aircocontrole is het vroege voorjaar - voordat het echt warm wordt. Uit welke stappen een onderhoudsbeurt bestaan kan, maken de WAECO aircospecialisten duidelijk:  
  
Elke 12 maanden 
- Functietesten 
- Waarden van de hoge- en lage druk 
- Uitblaastemperatuur van de middenroosters 
- In- en uitschakelpunt van de compressor 
- Condensorblower 
- Luchtverdeling en recirculatiesysteem 

Zichtcontroles 
- Staat van de aandrijfriem(-en) 
- Vervuiling van of beschadiging aan de condensor 
- Lekdetectie met het WAECO UV-lekzoeksysteem 

Elke 24 maanden 
- Filterdroger vervangen 
- Koudemiddel R134a afzuigen en recyclen 
- Opnieuw vullen met juiste hoeveelheid koudemiddel en olie

Aircocontrole: Zonder onderhoud werkt niets!
Garage Deschodt is uw WAECO Service Partner tot wie kunt u zich wenden met uw autoairco.
Wij zijn door de aircospecialist WAECO gekenmerkt als geautoriseerd bedrijf voor het onderhoud en service aan autoairconditioners. Als WAECO Service Partner worden wij met voorrang beleverd en hebben permanent toegang tot de laatste technische informatie.

Voor meer info en een prijsaanvraag voor het onderhoud van uw airo kunt u zich wenden naar onze garage.